Mytilene, Lesvos

our blog

Η σημασία της online παρουσίας (και) στον Τουρισμό

Πριν μιλήσουμε για το πόσο σημαντικά είναι τα social media, ή γενικότερα η online παρουσία, για τις τουριστικές επιχειρήσεις ή έναν προορισμό, ας σκιαγραφήσουμε κάπως το Internet.

Σύμφωνα με στοιχεία, που αφορούν το καλοκαίρι του 2016, περισσότερο από το 46% του παγκόσμιου πληθυσμού, δηλαδή περισσότεροι από 3 δισεκατομμύρια, 400 εκατομμύρια άνθρωποι, έχουν πρόσβαση στο Internet.

Σημείωση: τα στοιχεία αφορούν την πρόσβαση κι όχι την χρήση.

Για να αντιληφθεί κανείς την αλματώδη αύξηση των χρηστών του Internet, αρκεί να σημειώσουμε πως το 1995, το ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού που το χρησιμοποιούσε ήταν μόλις το 1%. Το 2000, στην αυγή της νέας χιλιετίας, 6.8% και το 2007 λίγο περισσότερο από 20%. Με λίγα λόγια, μέσα σε 10 χρόνια, οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν το Internet παγκοσμίως διπλασιάστηκαν, και γενικά παρατηρείται μια αύξηση 7% έως 10% κάθε χρόνο, από το 2010 μέχρι και σήμερα, την στιγμή που η μέση ετήσια αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού είναι περίπου 1.2%.

Σχεδόν οι μισοί από όλους αυτούς τους χρήστες ζουν στην Ασία, ιδιαίτερα στη Ινδία και την Κίνα, σχεδόν 22% σε Βόρεια και Νότια Αμερική, και 19% στην Ευρώπη. Γενικά δεν είναι “ισομερώς” κατανεμημένοι αυτοί οι χρήστες… το 75% συγκεντρώνεται στις 20 χώρες, που έχουν γενικότερα τους περισσότερους χρήστες παγκοσμίως, και οι υπόλοιποι μοιράζονται σε περισσότερες από 170 χώρες, κάθε μια από τις οποίες συγκεντρώνει γύρω στο 1% των χρηστών.

Αν θέλουμε να δούμε λίγο τι συμβαίνει σε επιμέρους χώρες – και κάπου εδώ τελειώνουμε με τα κάπως βαρετά στατιστικά – στις ΗΠΑ, στην Ιαπωνία, στη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, την Ισπανία, τον Καναδά, Αυστραλία, Ολλανδία, Βέλγιο, Σουηδία, Αυστρία, Ελβετία και Δανία, περισσότερο από το 80% των κατοίκων τους χρησιμοποιούν Internet. Σε κάποιες χώρες, όπως η Ολλανδία το ποσοστό είναι μέχρι και 94%. Γενικά, περίπου το 75% των Ευρωπαίων έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Επίσης υπολογίζεται, πως το 2017 στο Internet θα υπάρξει περισσότερη “κίνηση” απ’ ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια συνολικά και πως το 68% της χρήσης θα γίνεται με χρήση WiFi και φορητών συσκευών.

Πρόκειται για τις χώρες-στόχο, όπου λίγο-πολύ απευθύνεται η Λέσβος ως τουριστικό προϊόν. Μπορούμε, δηλαδή να πούμε με ασφάλεια, πως αν χρησιμοποιήσουμε με τον σωστό τρόπο το Internet ως μέσο, μπορούμε να “φτάσουμε” το μήνυμα μας στο μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού αυτών των χωρών.

Και τώρα η ερώτηση, του “ενός εκατομμυρίου”: γιατί να χρησιμοποιήσουμε το Internet και όχι κάποια παραδοσιακά μέσα για να το πετύχουμε αυτό;

Για δύο, κυρίως, λόγους…

Πρώτον, γιατί ζούμε σε μια εποχή που η πλειονότητα των καταναλωτών αναζητά και αγοράζει προϊόντα ή υπηρεσίες online.

Οι λόγοι είναι προφανείς. Για παράδειγμα αν θέλω να αγοράσω ένα νέο κινητό τηλέφωνο, μπορώ να δω πολύ γρήγορα τις διαφορετικές επιλογές που έχω, να κάνω σύγκριση χαρακτηριστικών και τιμής, όχι μόνο από τα καταστήματα της γειτονιάς μου ή έστω της πόλης που ζω, άλλα από όλον τον κόσμο. Αντίστοιχα, για ένα ταξίδι ή για τις διακοπές μου. Μπορώ να βρω πιο εύκολα, κάθε ώρα και κάθε ημέρα της εβδομάδας, εισιτήρια και διαμονή, άλλα και να ενημερωθώ και για δραστηριότητες ή αξιοθέατα στον προορισμό μου, πολλές φορές χρησιμοποιώντας την ίδια υπηρεσία και σχεδόν πάντα – όσο κι αν μπορεί να “ενοχλήσει” αυτό τους παρόντες τουριστικούς πράκτορες – πιο φθηνά από το αν απευθυνόμουν σε ένα παραδοσιακό τουριστικό γραφείο.

Για την ακρίβεια, το 67% των ανθρώπων, που ταξιδεύουν, αρχικά ψάχνουν στο Internet τον προορισμό τους. Επιπλέον οι στατιστικές δείχνουν πως εμπιστεύονται το Internet όσο και τους φίλους ή την οικογένειά τους.

Επίσης, το ηλεκτρονικό εμπόριο στις ΗΠΑ συγκεντρώνει τζίρο ύψους 349 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ στην Κίνα ξεπερνά τα 560 δισεκατομμύρια. Στη Βρετανία, ο μέσος καταναλωτής ξοδεύει σχεδόν 1200 λίρες τον χρόνο. Οι πωλήσεις από τα social media αυξήθηκαν σε σχέση με το 2014 κατά 202%.

Δεύτερον, γιατί αν και η online διαφήμιση κοστίζει λιγότερο απ’ ότι η παραδοσιακή, είναι περισσότερο αποδοτική από αυτή.

Σκεφτείτε τη διαφήμιση σε ένα έντυπο περιοδικό. Να απαντήσουμε σε μια σειρά ερωτήσεων;

  • Πόσοι θα δουν το περιοδικό στο σημείο πώλησης;
  • Πόσοι θα το αγοράσουν;
  • Πόσοι θα το ανοίξουν το περιοδικό;
  • Πόσοι θα πάνε στη σελίδα, όπου είναι τοποθετημένη η διαφήμισή σας;
  • Πόσοι θα δουν τη δική σας διαφήμιση ανάμεσα στις υπόλοιπες, που μπορεί να έχουν τοποθετηθεί στην ίδια σελίδα;
  • Και τελικά: πόσοι θα αποφασίσουν να αγοράσουν το προϊόν ή την υπηρεσία σας από αυτή τη διαφήμιση;

Από τις παραπάνω ερωτήσεις, το μόνο στοιχείο που μπορούμε να μάθουμε είναι το πόσα αντίτυπα του περιοδικού κυκλοφόρησαν και πόσοι τελικά αγόρασαν το περιοδικό. Και το κόστος. Το αποτέλεσμα της διαφήμισης μας δεν είναι μετρήσιμο. Εκτός κι αν προχωρήσουμε σε έρευνες, που κοστίζουν σε χρήμα και χρόνο, με όχι και τόσο ασφαλή αποτελέσματα.

Αντίθετα, στην online διαφήμιση μπορούμε να καθορίσουμε εμείς το κόστος – κυρίως στα social media – την διάρκειά της και τα χαρακτηριστικά του κοινού στο οποίο θα απευθυνθεί, όπως το τι θα αναζητήσει, το φύλλο, την ηλικία, τα ενδιαφέροντά του, την χώρα ή και την πόλη που μένει.

Συνήθως, όπως για παράδειγμα στην Google, δεν χρεωνόμαστε για την προβολή που θα μας κάνει το μέσο, άλλα για τον πελάτη που θα μας φέρει. Αν δηλαδή στα αποτελέσματα μιας αναζήτησης η επιχείρησή μας φανεί 1000 φορές στην πρώτη θέση και μόλις ένας κάνει κλικ στο σχετικό λινκ, εμείς θα χρεωθούμε μόνο για αυτό το κλικ, όχι για τις εμφανίσεις.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν, το πόσο σημαντική είναι η σωστή online παρουσία σε μια εποχή, που το Internet είναι το σημαντικότερο μέσο προσέλκυσης πελατών και επισκεπτών.

Τι εννοούμε όμως λέγοντας “σωστή online παρουσία”;

Σε επίπεδο μιας επιχείρησης στον χώρο του τουρισμού, πρέπει να δίνονται με σαφήνεια όλες οι χρήσιμες πληροφορίες, που μπορεί να αναζητήσει ο χρήστης. Να αναδεικνύονται τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα σε σχέση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις συναφούς ή ίδιου αντικειμένου. Να περάσεις – στον μέγιστο δυνατό βαθμό – online την αίσθηση και την εμπειρία του να αγοράζεις, να χρησιμοποιείς και να ζεις το προϊόν ή την υπηρεσία, που προσφέρεις. Και αυτό πρέπει να γίνεται συνδυάζοντας μια σωστή ιστοσελίδα, ως σημείο αναφοράς, με ταυτόχρονη παρουσία στα social media και σε υπηρεσίες όπως για παράδειγμα το Booking ή το Tripadvisor.

Σε επίπεδο ενός ολόκληρου προορισμού, όπως είναι η Λέσβος για παράδειγμα, τα πράγματα δεν είναι πολύ διαφορετικά. Και εδώ θα πρέπει να υπάρχει μια βασική ιστοσελίδα του προορισμού, ως σημείο αναφοράς και παρουσία στα social media. Αυτά θα λειτουργήσουν ως μέσα για μια συντονισμένη προσέλκυση επισκεπτών. Θα πρέπει μέσα από αυτά τα κανάλια, να αναδεικνύονται τα χαρακτηριστικά του προορισμού, και λέγοντας χαρακτηριστικά δεν αναφέρομαι απλά σε όμορφες παραλίες, άλλα σε εκείνα που διαφοροποιούν τον προορισμό, τον πολιτιστικό πλούτο, τις δραστηριότητες, τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού – που μεταφράζεται σε εύρος επισκεπτών με διαφορετικά ενδιαφέροντα – που μπορεί να καλύψει.

Αν σας φαίνονται αυτά κάπως αόριστα, ας πούμε πως θα πρέπει να απαντά σε κάποιες πολύ απλές ερωτήσεις:

  • Τι μπορώ να κάνω εκεί; Σε ποιες δραστηριότητες, μπορώ να συμμετάσχω;
  • Τι διαφορετικό θα συναντήσω εκεί σε σχέση με άλλα νησιά ή προορισμούς; Ποια είναι τα μοναδικά αξιοθέατα του νησιού και ποια η ιστορία τους;
  • Πως μπορώ να φτάσω εκεί; Τι επιλογές έχω ως προς την διαμονή ή την εστίαση;
  • Μπορώ να συνδυάσω τις διακοπές μου εκεί με διακοπές σε άλλες κοντινές περιοχές;
  • Ποια είναι η άποψη άλλων επισκεπτών του προορισμού; Ποιες είναι οι εντυπώσεις τους;

Μερικές συμβουλές για την online παρουσία σας:

 

Αποκτήστε μια κομψή και τεχνικά άρτια ιστοσελίδα

Η ιστοσελίδα είναι η “βιτρίνα” της επιχείρησης ή και του προορισμού. Είναι δύσκολο έως αδύνατο ένας υποψήφιος πελάτης να εμπιστευθεί μια επιχείρηση με μια κακή ιστοσελίδα. Φροντίστε να είναι σύγχρονη, δίγλωση και τεχνικά άρτια, που αφορά κυρίως τη δυνατότητα χρήσης από φορητές συσκευές. Σημειώνω, πως εδώ και 1-2 χρόνια η Google εμφανίζει χαμηλά στα αποτελέσματα αναζήτησης ιστοσελίδες, που δεν είναι responsive, δηλαδή δεν εμφανίζονται σωστά σε smartphones και tablets.

Σωστή παρουσία στα social media

Ανοίξτε λογαριασμούς στα social media. Όχι σε κάθε social media. Το Facebook, κυρίως, άλλα και το Instagram είναι μια καλή πρώτη επιλογή για κάθε επιχείρηση. Στο Facebook ανοίξτε σελίδα, όχι προσωπικό προφίλ ή γκρουπ. Υπάρχει μεγάλη συζήτηση για την συχνότητα δημοσιεύσεων, ωστόσο θεωρώ πως 2-3 δημοσιεύσεις την εβδομάδα κρατούν την ισορροπία ανάμεσα στο “έχω παρουσία” και “είμαι ενοχλητικός”. Αν μιλάμε για τουριστική επιχείρηση ή επιχείρηση εστίασης, η παρουσία σε υπηρεσίες όπως το Booking και το Tripadvisor είναι επίσης σημαντική.

Ειδικά όσον αφορά τα social media, οι δημοσιεύσεις – όπως είπαμε – πρέπει να περνάνε online την εμπειρία του να χρησιμοποιεί κάποιος την υπηρεσία ή το προϊόν σου. Ή σε επίπεδο προορισμού, την εμπειρία του να επισκέπτεται κανείς τον προορισμό. Μην διστάσετε, επίσης να χρησιμοποιήσετε hashtags, που θα κάνουν τις δημοσιεύσεις σας μέρος μεγαλύτερων συζητήσεων. Πχ #lesvos #summer #greece #holidays #theotheraegean

Πολύ σημαντικό, επίσης, είναι να αντιληφθούμε πως τους εταιρικούς λογαριασμούς στα social media δεν τους χειριζόμαστε όπως τους προσωπικούς μας. Εξυπηρετούν συγκεκριμένο σκοπό, και πρέπει να είμαστε συνεπείς ως προς αυτό.

…Χωρίς να αγνοείτε την παρουσία σε παραδοσιακά μέσα

Ναι μεν μπορεί η online διαφήμιση να είναι πιο αποδοτική, ωστόσο δεν πρέπει να αγνοούμε τη διαφήμιση στα παραδοσιακά μέσα. Δεν χρησιμοποιούν όλοι οι υποψήφιοι πελάτες μας social media και με τον ίδιο τρόπο. Επιπλέον, πρέπει να σημειώσουμε πως μια σωστή καμπάνια στα social media είναι συνήθως μέρος μια γενικότερης επικοινωνιακής στρατηγικής.

Σωστή παρουσία… offline

Είναι ίσως η σημαντικότερη συμβουλή, που μπορώ να σας δώσω. Όπως κι αν “πουλήσουμε” το προϊόν ή την υπηρεσία μας, αυτό που παίζει ρόλο είναι η άποψη του πελάτη μας. Ζούμε στην εποχή των υπηρεσιών, τύπου Tripadvisor. Δεν έχουν τόσο σημασία οι φωτογραφίες και το περιεχόμενο, που θα ανεβάσει η ίδια η επιχείρηση, όσο τα σχόλια παλαιότερων πελατών ή επισκεπτών, το δικό τους feedback, στο οποίο θα στηριχθούν οι υποψήφιοι πελάτες ή επισκέπτες πριν κάνουν την επιλογή τους. Φροντίστε λοιπόν να παρέχετε υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους πελάτες ή επισκέπτες σας. Οι ευχαριστημένοι, που θα μοιραστούν τις εντυπώσεις τους και το δικό τους υλικό online είναι το 50% της επιτυχίας στα social media. Αντίστοιχα, οι δυσαρεστημένοι είναι αυτοί που θα κάνουν πολύ σημαντική ζημιά…

Σε επίπεδο προορισμού, λοιπόν, δημιουργήστε όμορφες εμπειρίες για τους επισκέπτες σας, που θα τους μετατρέψουν σε πρεσβευτές της Λέσβου, όταν θα επιστρέψουν πίσω στις χώρες τους. Δώστε τους κάτι περισσότερο από μια γωνιά στην αμμουδιά και λίγα τετραγωνικά γαλάζιου στη θάλασσα. Εμπειρία, αυτό είναι που “πουλάει”.

Αν εμπιστευτείτε ένα επαγγελματία… εμπιστευτείτε τον!

Τελευταία συμβουλή. Λίγο-πολύ όλοι μας είμαστε μέσα στα social media και περνάμε πολύ χρόνο σε αυτά – ίσως και περισσότερο απ’ όσο πρέπει – πέφτουμε εύκολα στην παγίδα του να θεωρήσουμε ότι γνωρίζουμε από online επικοινωνία. Είναι κάτι, που φυσικά δεν ισχύει, αφού υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο περνώ την ώρα μου στο Facebook ή στο YouTube και στο υποστηρίζω ένα brand, το προσωπικό μου ή εταιρικό, στα social media. Αν απευθυνθείτε λοιπόν σε έναν επαγγελματία του διαδικτύου συζητήστε μαζί του τις σκέψεις και τους προβληματισμούς σας, άλλα στο τέλος της ημέρας εμπιστευθείτε τον πραγματικά και δεχθείτε τις συμβουλές του, γιατί έτσι θα βγείτε κερδισμένοι.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top